Ειδήσεις

Newsletter - Gallery- Videos - Άρθρα

Η λογοθεραπεία δεν είναι αποκλειστικό προνόμιο μιάς αίθουσας

Γράφει ο Περικλής Κόλλιας, Λογοθεραπευτής του Εξειδικευμένου Κέντρου Διάγνωσης και Αποκατάστασης Ατόμων με ΔΑΦ "Ηλίανθος" του Κέντρου Παιδιού και Εφήβου


΄Έχοντας δουλέψει αρκετά χρόνια με παιδιά, εφήβους και ενήλικες με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), πολλές φορές αναρωτιέμαι τι θα μου απαντούσαν οι θεραπευόμενοι μου αν δεν ήταν προσαρμοσμένοι στα ΄΄πρέπει΄΄ και στην ασφάλεια που τους παρέχει η ρουτίνα, όταν για μία ακόμη φορά τους παρέπεμπα στο πρόγραμμα τους, κατευθυνόμασταν στην αίθουσα θεραπείας και τους ανακοίνωνα και πάλι ότι το πρόγραμμα μας θα ξεκινήσει με ΄΄κάρτες΄΄.

il1
Θεωρώ ότι η απάντηση και η αντίδραση τους θα ήταν κάτι από….΄΄πάλι κάρτες΄΄,΄΄αντε ξανά τα ίδια΄΄, ΄΄βαριέμαι΄΄ κτλ.

Με βάση τις παραπάνω σκέψεις, στο Εξειδικευμένο Κέντρο Διάγνωσης και Αποκατάστασης ατόμων με ΔΑΦ ΄΄Ηλίανθος΄΄ του Kέντρου Παιδιού και Εφήβου, αποφασίσαμε να εντάξουμε περισσότερα εναλλακτικά προγράμματα που θα εμπλέκουν τους θεραπευόμενους με διαφορετικό τρόπο στην λογοθεραπευτική παρέμβαση. Βασικός σκοπός είναι να εκμεταλλευτούμε διαφορετικά περιβάλλοντα και καταστάσεις, όπου οι θεραπευόμενοι μας θα έχουν μεγαλύτερο κίνητρο για εμπλοκή στην θεραπευτική διαδικασία και να τους δώσουμε περισσότερες ευκαιρίες γενίκευσης δεξιοτήτων. Επίσης είναι πιθανό ότι και για τους θεραπευτές μια νέα διαδικασία θεραπείας μπορεί να ανανεώσει το ενδιάφερον τους και να βελτιώσει την διάθεση τους κάτα την διάρκεια της εργασίας τους. Ωστόσο, είναι σημαντικό εξ’αρχής να σημειωθεί, ότι για τους περισσότερους θεραπευόμενους μας, αυτό το πλαίσιο επιβάλλεται να υποστηριχθεί και από τις κλασσικές συνεδρίες λογοθεραπείας στο δομημένο περιβάλλον της αίθουσας θεραπείας. Επίσης, είναι άξιο αναφοράς πως οι συγκεκριμένες δραστηριότητες-ομάδες αποτελούν μεγάλη ευκαιρία για την άμεση συνεργασία δύο ή και παραπάνω ειδικοτήτων κατά το
θεραπευτικό έργο. Η συμμετοχή ενός λογοθεραπευτή σε αυτές τις ομάδες, φαίνεται να έχει πολύ θετικό αντίκτυπο στις επικοινωνιακές δεξιότητες των θεραπευόμενων.
il5

Στον Ηλίανθο, μια τέτοια ομάδα είναι η Κοινωνική Λέσχη. Βασικός σκοπός της κοινωνικής λέσχης είναι η βελτίωση των κοινωνικών δεξιοτήτων των εξυπηρετούμενων που συμμετέχουν και η ψυχαγωγία τους. Είναι πολύ σημαντικό να μάθουν να λειτουργούν ως ομάδα και να ακολουθούν τους κανόνες που την διέπουν. Η εκμάθηση κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων μέσα από ένα πρόγραμμα που έχει ως θεμέλιο την ψυχαγωγία , είναι κάτι που βοηθά και προωθεί την επίτευξη των στόχων. Στην κοινωνική λέσχη γίνεται προσπάθεια ενίσχυσης της δεξιότητας επιλογής δραστηριοτήτων αλλά και της έκφρασης με κοινωνικά αποδεκτό τρόπο οποιασδήποτε αντίρρησης ή δυσαρέσκειας. Επίσης προωθείται η ικανότητα λήψης πρωτοβουλίας για επικοινωνιακές συναλλαγές, αλλά και η συμμετοχή σε δομημένους διαλόγους με την βοήθεια του λογοθεραπευτή.

Γνωστικές δεξιότητες και εμπλουτισμός λεξιλογίου μπορούν να βελτιωθούν μέσω διαφόρων ομαδικών παιχνιδιών κατά την διάρκεια της λέσχης. Στην συγκεκριμένη ομάδα δεν υπάρχει απόλυτη ομοιογένεια στις δεξιότητες επικοινωνίας των εξυπηρετούμενων, γεγονός που σημαίνει ότι ένας νεαρός που έχει δυσκολίες καταληπτότητας της ομιλίας μπορεί να επωφεληθεί σημαντικά από κάποιον άλλο που μιλάει με πολύ καθαρή άρθρωση. Αντίστοιχα κάποιος που δεν παίρνει πρωτοβουλία για να ανοίξει συζήτηση, μπορεί να παρακινηθεί από έναν θεραπευόμενο ο οποίος είναι πιο κοινωνικός και αρέσκεται στο να κάνει ερωτήσεις και να ζητά πληροφορίες από άλλους. Συνοψίζοντας, ένας θεραπευτής λόγου κατά την διάρκεια μιας τέτοιας ομάδας, μπορεί να βρει πάρα πολλές ευκαιρίες για να προωθήσει την βελτίωση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων των θεραπευόμενων στους τομείς που αυτοι υπολείπονται.

IMG 3cb6d825cb6415847b0404a7faa73531 V 1
Στην ίδια λογική δημιουργήθηκε και η Ομάδα Καθαριότητας, μια ομάδα με περιβαλλοντικό χαρακτήρα αλλά και με μεγάλη δυαντότητα για άνοιγμα στην κοινότητα. Η ομάδα καθαριότητας αποτελούταν από 5 θεραπευόμενους και 2 θεραπευτές (λογοθεραπευτής - εργοθεραπεύτρια). Σκοπός ήταν μέσω της συνεργασίας των μελών να μαζέψουμε ανακυκλώσιμα υλικά από τους δρόμους της περιοχής γύρω από το κέντρο μας και στην συνέχεια να κάνουμε διαλογή των σκουπιδιών ανά κατηγορία, έπειτα να τα πετάξουμε στους κάδους ανακύκλωσης. Μέσω αυτής της ομάδας, σε επίπεδο δεξιοτήτων λόγου, γίνεται προσπάθεια ενίσχυσης της προσοχής και της συγκέντρωσης, αλλά και βελτίωσης της ικανότητας κατανόησης της χρονικής σειράς γεγονότων (π.χ., 1. φοράμε γάντια, 2. παίρνουμε σακούλες, 3. βγαίνουμε έξω, 4. μαζεύουμε χαρτί-αλουμίνιο-πλαστικό, 5.
επιστρέφουμε στο κέντρο τα ανακυκλώσιμα, 6. κάνουμε διαλογή στον κήπο, 7. πετάμε τα ανακυκλώσιμα σε κάδους ανακύκλωσής). Επίσης κατά την διάρκεια της ομάδας, εμφανίζονται πάρα πολλές ευκαιρίες που ο θεραπευτής μπορεί να εκμεταλλευτεί για να ωθήσει τους θεραπευόμενους σε σωστή λεκτική αλληλεπίδραση με τους άλλους εξυπηρετούμενους. Ωστόσο η πιο δυνατή ανάμνηση από την ομάδα καθαριότητας ήρθε από τους ανθρώπους της γειτονιάς, οι οποίοι βλέποντας τους νεαρούς με ΔΑΦ να προσφέρουν εθελοντική υπηρεσία και να καθαρίζουν τον περιβάλλοντα χώρο, ουκ ολίγες φορές τους έδωσαν τα εύσημα.

il2
Επιπλέον, το προγράμματα Μαγειρικής που πραγματοποιούνται στο χώρο του κέντρου και ουδεμία σχέση έχουν με τα τυπικά προγράμματα θεραπειών, μπορούν να είναι πολύ ωφέλιμα και σε λογοθεραπευτικό επίπεδο. Πέραν της δημιουργικής πτυχής του προγράμματος, ένας λογοθεραπευτής μπορεί να προσαρμόσει έτσι την διαδικασία ώστε να ενισχύσει το επικοινωνιακό προφίλ του εξυπηρετούμενου. Πιο συγκεκριμένα ένας χρήστης PECS μπορεί να έχει την ευκαιρία να αιτηθεί είτε από τον θεραπευτή του είτε από τον εξυπηρετούμενο-συνάδελφο μάγειρα διάφορα υλικά που χρειάζονται για την παρασκευή κάποιων σνακ ή φαγητού. Επίσης οι δεξιότητες χρονικής σειρά γεγονότων, η κατονομασία αντικειμένων, ο εμπλουτσιμός του παθητικού και ενεργητικού λεξιλογίου πολύ εύκολα μπορούν να ενισχυθούν. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι επίσης ότι οι τροφικοί
ενισχυτές που θα γευτούν στην συνέχεια οι εξυπηρετούμενοι είναι από τους πιο δυνατούς. Στη μαγειρική, η περιγραφή της διαδικασίας παρασκευής είναι κάτι που ζητείται από τους θεραπευόμενους και λόγω του βιωματικού τρόπου που συμβαίνει , δείχνει να έχει πολύ καλά αποτελέσματα.

il4
Τέλος, ένα μεγαλο κεφάλαιο αυτών των εναλλακτικών προγραμμάτων είναι και τα Εξωτερικά Προγράμματα. Εξωτερικά προγράμματα όπως η επίσκεψη στην καφετέρια, στην λαϊκή, στο φούρνο, στο περίπτερο, στο bowling, ακόμα και ένας απλός περίπατος δίνουν στον λογοθεραπευτή πολλές δυνατότητες να εστιάσει την προσοχή των θεραπευόμενων στα κατάλληλα ερεθίσματα, ετσι ώστε να ενισχύσει το λόγο και την ομιλία τους. Για να γίνει πιο κατανοητό, ας αναλογιστούμε έναν θεραπευόμενο που έχει μάθει να χρησιμοποιεί το PECS μέσω tablet μόνο στο χώρο θεραπείας, στο super-market μας δίνεται η ευκαιρία να προωθήσουμε την γενίκευση της δεξιότητας προτρέποντας τον χρήστη PECS να ζητήσει 10 φέτες ζαμπόν από τον υπάλληλο του σούπερ μάρκετ ή στην λαική 5 μήλα από τον πωλητή στον πάγκο με τα φρούτα. Επίσης, ας σκεφτούμε μια νεαρή που μιλάει μονολεκτικά και γίνεται προσπάθεια να αυξηθεί το μέσο μήκος πρότασης της, για να αποκτήσει την αγαπημένη της τυρόπιτα πρέπει να πρσοπαθήσει και να επιτύχει μεγαλύτερες λεκτικές εκφορές όπως ΄΄θέλω τυρόπιτα΄΄. Επίσης στο Bowling, θα μπορούσαν να προωθηθούν οι δεξιότητες αναμονής και εναλλαγής σειράς κατά την διάρκεια του παιχνιδιού. Ακόμα και σε έναν απλό περίπατο, ο λογοθεραπευτής θα μπορούσε να βοηθήσει ένα παιδί να περιγράψει το χώρο της παιδικής χαράς, ενισχύοντας έτσι τον περιγραφικό λόγο.

IMG 20200702 094307
… Τα παραδείγματα είναι πάρα πολλά……

Συνοψίζοντας, γίνεται εύκολα αντιληπτό πόσο μεγάλη σημασία έχου τέτοιου είδους προσεγγίσεις και προγράμματα στην αναβάθμιση της ποιότητας των θεραπειών μας σε πoλλές περιπτώσεις.


Εξίσου εύκολα, γίνεται αντιληπτό το πόσο περιοριστικό και δύσκολο είναι να αποδεχθούμε ότι λόγω της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων, οι εξυπηρετούμενοι μας έχουν μειώσει ή δεν μπορούν να συμμετέχουν σε τέτοια προγράμματα. Στον Ηλίανθο γίνεται μεγάλη προσπάθεια ακόμα και μέσα σε αυτές τις πολύ περιοριστικές συνθήκες να διατηρηθούν όσο το δυνατόν πιο πολλά εναλλακτικά προγράμματα θεραπείας, τηρώντας βέβαια πάντα τα μέτρα περιορισμού της εξάπλωσης της Covid 19.

Μάθετε περισσότερα για τα προγράμματα του Εξειδικευμένου Κέντρου Διάγνωσης και Αποκατάστασης Ατόμων με ΔΑΦ "Ηλίανθος" του Κέντρου Παιδιού και Εφήβου, τηλ 2105782341, Χρυσολωρά 10-12, Περιστέι (πλησίον στάσης μετρό "Αγ.Αντώνιος), Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., Δευτ. - Παρ.: 8:00 - 21:00

Tags:
0
0
0
s2sdefault

Αθήνα

Διεύθυνση :

Χρυσολωρά 10-12 ,  121 32 , Περιστέρι

Τηλέφωνο :

2105789190, 5782341, 5731581

Φάξ :

2105789191

Email:

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Newsletter

Γραφτείτε στο newsletter μας για να ενημερώνεστε για τα νέα του κέντρου μας.
Συμφωνώ με την Πολιτική Προστασίας
Subscribe now

Σύνδεση μελών ΚΠΕ

Χίος

Διεύθυνση :

Εγκρεμού 30 , 82131   Χίος

Τηλέφωνο :

2271020000

Φάξ :

2271021213

Email:

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.